گوگل آنالیتیکس چیست
با ابزار گوگل آنالیتیکس بیشتر آشنا شوید!

گوگل آنالیتیکس چیست؟
واژه آنالیتیکس به انگلیسی (analytics) برگرفته از واژه انگلیسی آنالیز (analyses) به معنی ارزیابی و آنالیز کردن می باشد. ارزیابی و آنالیز اطلاعات و داده ها درباره موضوعاتی که با آن سروکار داریم برای بهبود بخشیدن به کسب و کارمان بسیار مهم و ضروری است. زیرا اگر نتوانیم اطلاعات و خروجی های کارمان را ارزیابی و تحلیل کنیم، قطعا نخواهیم توانست به کسب و کارمان بهبود بخشیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با یکی از پرکاربردترین ابزارهای گوگل به نام گوگل آنالیتیکس آشنا سازیم.
کاربرد گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای تجزیه و تحلیل داده های وبسایت و آنالیز وب می باشد. به وسیله این ابزار می توانید اطلاعاتی همچون ترافیک وبسایتتان، میزان بازدیدهای هر صفحه از وبسایتتان، چگونگی تعامل کاربران با با وبسایت شما و نحوه ی ورود و خروج به وبسایتتان را در خاطر شما قرار می دهد.
گوگل آنالیتیکس یکی از سرویس های رایگان گوگل می باشد که از سال 2006 راه اندازی شده است. نسخه پول این سرویس مخصوص وبسایت هایی است که بازدیدهای بالای 10 میلیون در ماه داشته که اطلاعات بیشتر و امکانات بیشتری از لحاظ گزارش دهی در اختیار آن ها قرار می دهد. این سرویس پراستفاده ترین سرویس گزارش دهی در جهان می باشد.
تاثیر گوگل آنالیتیکس در کسب و کارها
اگر شما به دنبال کارهای مارکتینگ هستید، قطعا به این سرویس نیاز پیدا خواهید کرد. زیرا بررسی اطلاعاتی همچون سن و جنسیت غالب کاربرانی که از وبسایت شما بازدید می نمایند و اینکه از چه ناحیه و کشوری هستند به شناخت شما از مخاطبانتان کمک بسیاری خواهد کرد و به شما این قابلیت را می دهد که محتوای مناسب تری برای مخاطبانتان تولید نمایید. از مزایای گوگل آنالیتیکس می توان به در ابتدا رایگان بودن آن اشاره نمود، این ویژگی باعث شده که افراد بسیاری در سراسر دنیا از آن استفاده نمایند. راهاندازی و نصب آن بسیار آسان می باشد و شما می توانید هم بر روی وبسایت و هم بر روی اپلیکیشن از آن استفاده نمایید.
مزایای استفاده از گوگل آنالیتیکس
این سرویس دارای رابط کاربری بسیار مناسب می باشد و شما می توانید اطلاعات و گزارشات خود را در انواع چارت ها دریافت نمایید. همچنین به سادگی می توانید به بسیاری از ابزارهای بازاریابی متصل شده و اطلاعات خود را انتقال دهید و به اشتراک بگذارید.
در کنار مزایای بسیاری که استفاده از این سرویس رایگان در گوگل گفته شده است، اما معایبی نیز درباره ی آن وجود دارد، برخی از معایبی که می توان درباره ی سرویس گوگل آنالیتیکس اشاره نمود محدودیت نسخه رایگان آن می باشد که بیشتر از 10 میلیون بازدید در ماه را پشتیبانی نمی نماید. همچنین به دلیل تنظیمات گسترده در گزارشدهی، به نظر می رسد که برای کاربران معمولی، استخراج این گزارشات با پیچیدگی های روبهرو باشد. برای ثبت نام برای استفاده از این سرویس باید به سایت analytics.google.com مراجعه نمایید. لازم به ذکر است که به دلیل تحریم های اعمال شده بر کشور ایران، استفاده از این سرویس بدون وی پی ان برای آیپی های ایرانی امکان پذیر نمی باشد.