هک رشد چیست؟
با مفهوم اصلی هک رشد در جذب مخاطبان بیشتر برای کسب و کار خود آشنا شوید.

وقتی جایی حرف از رشد باشه ، طبیعتاً کسایی که دنبال رشد کردن و تغییروتحول باشن سریعاً اونجا حاضر میشن.
همین مسئله باعث شده پای افراد سودجو به حوزه رشد باز بشه و متأسفانه با فریب کاری مخاطبان،یه سری اطلاعات و راهکارهای پوچ به ما بدن.
بهخاطر همین شرایط ما هر وقت اسم رشد رو میشنویم، مخصوصاً اگه با کلمههایی مثل هک همراه باشه یه ترسی تو دلمون میافته که نکنه اینهم یه داستان مثل داستانهای پوچ قبلیه.
امروز میخواهیم در مورد هک رشد صحبت کنیم اسمی که این روزا زیاد با گوش تون بازی کرده اما قبلش بهتون این اطمینان رو میدم که هک رشد یه چیز واقعیه و اصلا بهدردنخور نیست.
اگر در ادامه با ما همراه باشید حتما اینموضوع رو شما هم تایید میکنید.
همین اول کار بریم هک رشد رو خیلی ساده و روان بهتون توضیح بدم.
هک رشد فرایندی هست که ما طی اون ازیه سری تکنیکهای بازاریابی و تبلیغاتی استفاده میکنیم که سریعاً کسبوکار ما رو رشد بده و بازدهی اون رو بالا ببره.
تو هک رشد دنبال این هستیم که با کمترین هزینه سریعاً به نتیجه و هدف دلخواه مون برسیم.
قسمت هک اون هم برخلاف اسمش اصلا چیز ترسناکی نیست و یعنی ما با استفاده از مشاهدات مون و یه کم زیرکی روشهایی جدید و میانبرهایی پیدا کنیم که این مسیر رو برامون کوتاهتر کنه و بیدردسرتر به نتایج مون برسیم.
و لازمه که اینرو هم خدمتتون عرض کنم که هک رشد به درد همه کسبوکارها میخوره و مختص استارت آپ ها نیست.
وقتی حرف از هک میشه ما ذهنمون به سمت هکر هم میره تو بحث هک رشد هم ما هکر داریم که بهش میگن هکر رشد.
الان براتون سوال شد هکر رشد کیه و چیکار میکنه.
هکر رشد فردیه که قراره استراتژیهای رشد رو برای ما بچینه و با بازاریاب فرق زیادی داره، تمرکز اصلی هک رشد روی رشد کردن استارتآپ هست و از روشها یی استفاده میکنه که فقط روی رشد کسبوکار و اون هم بهصورت سریع اثرگذار باشه.
یه هکر رشد وقتی کار خودش رو شروع میکنه به یهسری پارامترها نیاز داره که درصد موفقیت خودش و استراتژی هاش رو بسنجه و از اون ها مثل چراغ راهنما استفاده کنه به این پارامترها (قیف هک رشد)میگن. این قیف5مرحله داره که در زیر اونها رو بهترتیب برای شما آوردیم.
- جذب: جذب مخاطب یا مشتری جدید
- فعالسازی: متقاعد کردن مشتری به استفاده از محصولات یا خدمات موردنظر
3.حفظ:تلاش برای نگهداری و وفادارسازی مشتری
- درآمد: بالا بردن سود
- ارجاع: ترغیب کردن و تشویق مشتریان کنونی برای ارجاع دیگران به استفاده از خدمت ما
در ادامه براتون از استراتژی هک رشد مثالهایی میزنیم که فهم بهتری از این موضوع پیدا کنید.
*استراتژی هک رشد توییتر: توییتر برای اینکه تعامل خودش رو با مخاطبینش حفظ کنه و نذاره مخاطبینش بعد از مدتی اون رو کنار بذارن، این استراتژی رو پیش گرفت که بهصورت خودکار حسابهایی که برای شما مناسبتر بودن رو برای دنبال کردن به شما پیشنهاد میداد و همین نکته باعث شد که تعاملات پایین نیاد و بتونه رشد کنه.
*استراتژی هک رشد اینستاگرام: اینستاگرام به مخاطبینش این امکان رو داد که محتواهایی که در ایناستا گرام بارگذاری کردن رو بهراحتی در دیگر شبکههای اجتماعی بارگذاری کنن. این کار باعث شد که کاربران شبکههای اجتماعی دیگه از این طریق جذب اینستاگرام بشن
در آخر باید این نکته رو بگم که پیدا کردن تکنیکها و استراتژیهای هک رشد کار راحت و آسونی نیست، اما با کمی تلاش و تفکر میتونید وارد این میدون بشید و به رشد کسب و کارتون کمک کنید.